Moeten facturen een decimale comma gebruiken?
Thread poster: Samuel Murray
Samuel Murray
Samuel Murray  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:47
Member (2006)
English to Afrikaans
+ ...
Oct 11, 2023

Hoi allemaal

Ik woon in Nederland maar factureer in het Engels (en mijn opdrachtgevers zijn voornamelijk buitenlands). Ik gebruik daarbij de decimale punt, aangezien het internationaal het meest gebruikelijke is. Maar een collega meent dat het wettelijk verplicht is om de decimale comma in Engels-talige facturen in Nederland te gebruiken. Weet jullie meer hierover?

Bedankt alvast


 
Matthijs Frankena
Matthijs Frankena  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:47
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
De belastingdienst lijkt er niet om te malen Oct 11, 2023

Ik laat de voor de hand liggende woordgrap hierover maar voor wat hij is.

Ik vind op de site van de belastingdienst zo snel niets wat over komma's gaat. Het zou interessant zijn als jouw collega kan aangeven waar hij/zij dat vandaan heeft. Ik gebruik zelf komma's in mijn facturen voor buitenlandse klanten, maar dat is meer luiheid omdat ik de sjablonen daarvoor niet wil aanpassen. Tot nog toe heeft niemand erover geklaagd (ook niet in Angelsaksisch georiënteerde landen).


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 08:47
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Ik gebruik beide Oct 11, 2023

Komma voor landen die ook de decimale komma gebruiken, punt voor landen die de decimale punt gebruiken, dit om verwarring te voorkomen.

P.L.F. Persio
 
Marjolein Snippe
Marjolein Snippe  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:47
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
dat zou onlogisch zijn Oct 12, 2023

Wanneer mijn factuur in het Engels is gebruik ik een decimale punt. Een komma lijkt me verwarrend, zeker als het bedrag ook nog een punt/komma heeft voor duizendtallen.
De belastingdienst stelt een aantal eisen aan een factuur (opeenvolgende nummering, btw-nummer enz.) maar bij mijn weten hoort een decimale komma daar niet toe.

Mijn vorige boekhouder heeft mij er ooit wel op gewezen dat mijn factuurnummers opeenvolgend moesten zijn, maar heeft nooit iets gezegd van decimale pu
... See more
Wanneer mijn factuur in het Engels is gebruik ik een decimale punt. Een komma lijkt me verwarrend, zeker als het bedrag ook nog een punt/komma heeft voor duizendtallen.
De belastingdienst stelt een aantal eisen aan een factuur (opeenvolgende nummering, btw-nummer enz.) maar bij mijn weten hoort een decimale komma daar niet toe.

Mijn vorige boekhouder heeft mij er ooit wel op gewezen dat mijn factuurnummers opeenvolgend moesten zijn, maar heeft nooit iets gezegd van decimale punten. Mijn huidige boekhouder ook niet. Ik ga er daarom vanuit dat dit prima is, want waarom zou je een factuur in het Engels mogen opstellen en vervolgens geen decimale punt mogen gebruiken?
Collapse


writeaway
Titia Meesters
P.L.F. Persio
 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Moeten facturen een decimale comma gebruiken?






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »